Blogs

Hieronder vind je de laatste gedurvde blogs.

Top 4 Mythes over Verbeteren

Nummer 4:  “Verbeteren? dat doen we er even bij”

Ik heb het idee dat de wereld om ons heen, door bijvoorbeeld internet, politiek, het klimaat, banken, zo snel veranderen, dat organisaties daar in hun dagelijks werk steeds meer van gaan merken. Organisaties zullen daar op in moeten spelen. Sommige mensen zien verandering als een eenmalig project, met een begin en een eind. Als ze klaar zijn, hebben ze het weer voor een paar jaar gehad. Vaak wordt gezegd: “Kunnen we dan nu weer normaal gaan doen?”. Welnu, de wereld om ons heen verandert elke dag. En dat gaat steeds sneller.

Organisaties die verbeteren “normaal” vinden, als iets wat bij hun werk hoort, zullen bestaansrecht hebben in die wereld.

Nummer 3:  “De zachte kant, daar hebben we geen invloed op.”

Veel organisaties hebben veel tijd en energie gestoken in proces verbeteringen, zoals Lean, Six sigma, Agile, QRM, TQM enzovoort. Wat mij verbaast is nog steeds hoe makkelijk men in de valkuil stapt van de maakbaarheid van die proces verbeteringen. Er zit een schijn van eenvoud rond deze oppervlakkige technieken. Terwijl het vaak mis gaat op zachte factoren zoals vertrouwen, leiderschap, communicatie, verzwakkende patronen. De zogenaamde zachte kant, ook wel onderstroom genoemd, blijkt in veel gevallen cruciaal om proces verbeteringen in de bovenstroom te laten slagen. Toch blijkt er een hardnekkige misvatting te bestaan: en de onderstroom is niet te beïnvloeden. Dat zie ik anders. Die onderstroom zijn vaak onbewuste patronen die verbetering tegenhouden. Een onbewuste patronen zijn goed beïnvloedbaar.

Nummer 2: “Mensen met weerstand zijn rotte appels”

Een van de meest hardnekkige misverstanden bij managers is het idee, dat we niet-willenden persoonlijk moeten aanpakken. "De notoire dwarsliggers zijn rotte appels die het proces onnodig frustreren". Maar niets is minder waar. Het blijkt dat in een slechte sfeer zelfs de meest positieve mensen mee gaan in de negatieve teneur. Dat iemand weerstand heeft of iets niet ziet zitten, maakt die persoon nog geen rotte appel. Niet het individu bepaalt het succes, maar het collectief.

Hoe werkt zoiets? Om echt verandering te krijgen is aanspreken van het collectief als geheel nodig. Je kunt het collectief zien als een soort organisme, een levend wezen met een eigen overlevingsdrang. En dat levende wezen zal bij iedere verandering terug willen naar de status quo, de oude situatie. Verandering is gevaar. Vaak zijn mensen die weerstand uiten bij de start van de verandering juist cruciaal. Dit zijn de dappere boodschappers. Zij vertegenwoordigen de stem van het collectief en niet het zwarte schaap… Door het collectief alle ruimte te geven zich te uiten, wordt de veiligheid groter en de weerstand minder. Zo komt breed draagvlak voor verandering snel binnen handbereik.

Nummer 1: “Veranderen duurt jaaaaaren”

En last but not least misschien wel de allergrootste misvatting: “We moeten geduld hebben, verandering kost tijd”. Ik verbaas me er steeds meer over hoe veel geduld managers hebben met het uit de grond trekken van verbeter processen. Mensen accepteren vaak dat zo’n proces vele jaren duurt. Er is zelfs wel eens geroepen: “de eerste 10 jaar zijn pittig, daarna wordt het beter”. 

Tjonge wat een martelgang! De pot met goud moet wel heel groot zijn om er zoveel energie in te steken. Bovendien, om die martelgang enigszins draaglijk te maken, wordt mensen vaak een worst voorgehouden.. “straks gaat het allemaal makkelijker, het kantoor wordt ruimer, het wordt leuker, enzovoort…”. De harde werkelijkheid is vaak anders. Het wordt niet leuker, en het veranderproces voelt aan als een oude dinosaurus die zich door het moeras sleept. Niet fijn dus.

Ik ontken niet dat veel veranderingsprocessen lang duren, integendeel. Maar ik ben het pertinent oneens dat jaren trekken aan een dood paard erbij hoort of normaal moet zijn. Nee. 6 tot 8 maanden zijn maximaal nodig om de eerste resultaten zichtbaar te hebben. Juist door processen met eenvoudige Lean technieken op scherp te zetten, uiten patronen zich meteen. Zo wordt de onderstroom meteen bewerkbaar. En die onderstroom is te beïnvloeden. Simpel is het niet, maar je erbij neerleggen dat het lang duurt. Dat kan niet de bedoeling zijn.

 

Severin Hendrikx